10 Tips for å Lykkes med å Jobbe Hjemmefra

10 Tips for å Lykkes med å Jobbe Hjemmefra

Tips for å Lykkes med å Jobbe Hjemmefra

Å jobbe hjemmefra høres fristende ut, ikke sant? Tanken på å bare være noen få skritt fra kjøkkenet og ha friheten til å jobbe i pysjamas er åpenbart tiltalende og for mange gjør det å arbeid hjemmefra det lettere å ta vare på familie og ha en bedre arbeidsliv blanding.

Likevel er det å jobbe hjemmefra ikke uten sine ulemper. Det er noen ulemper med å ha huset ditt som kontor. Du kan bli bedt om å gå ned i lønn og det kan oppstå konflikter med venner og familiemedlemmer som ikke alltid forstår at du må fokusere på arbeid i arbeidstiden. I tillegg kan det å jobbe hjemmefra bety at du aldri er borte fra jobben; det er lett å jobbe mer enn du gjør på kontoret, jobbe 7 dager i uken og lengre dager når kontoret kun er noen få skritt unna.

Den gode nyheten er at du kan gjøre noen enkle grep for å redusere noen av problemene knyttet til å jobbe hjemmefra, slik at du kan ha en best mulig opplevelse. Her er 10 ting for å gjøre arbeid hjemmefra mer produktivt og mindre fylt med problemer:

1. Snakk med familien din

Før du begynner å jobbe hjemmefra, bør du sette deg ned med familien for å diskutere den nye ordningen. Gjør det klart for dem at du kommer til å ha behov for å fokusere på arbeidet og ha så få distraksjoner og forstyrrelser som mulig i løpet av arbeidstiden.

Etabler et sett med regler om når familiemedlemmer eller romkamerater kan forstyrre deg og ikke og finn ut hvor din nye arbeidsplass skal være. Selv om det kan ta tid for alle å tilpasse seg den nye situasjonen, vil det redusere risikoen for diskusjoner og drama ved å sette opp retningslinjer med en gang.

2. Ikke prøv å gjøre alt

Akkurat som du trenger å sette forventninger med familien for hvordan ting skal være når du jobber, må du også finne ut med deg selv hvordan det blir å jobbe hjemmefra. Du kommer ikke til å være i stand til å være fulltids forelder og heltidsansatt og du må kanskje overleve med et rotete hjem en gang i blant. Ikke vær redd for å innrømme at du trenger hjelp fra en barnevakt, en barnepike eller en vaskehjelp. Å være hjemme og jobbe betyr ikke at du også må passe barna og gjøre husarbeid!

3. Sett av plass

For å lykkes med å jobbe hjemmefra må du ha en egen plass i huset hvor du kan jobbe. Det mest ideelle scenariet er å gjøre et rom i hjemmet om til en kontorplass, i alle fall i arbeidstiden. Hvis ikke det er mulig kan du sette av et hjørne i et rolig rom som kan fungere som din arbeidsplass. Å ha en fast plass å jobbe på hver dag vil hjelpe deg med å komme inn i en rutine for å lykkes. I tillegg kan dine familiemedlemmer eller romkamerater vite at når du er i arbeidshjørnet ditt, bør du ikke bli forstyrret.

Hvis du trenger hjelp til å sette opp et nytt kontor, bør du ta en titt på guiden vår: Hvordan lage et rimeligere hjemmekontor

4. Legg alt til side

Når du går på jobb på et kontor, er det lett å få avstand fra saker som skjer i huset. Når du jobber hjemmefra har du ikke luksusen av et fysisk skille mellom hjem og arbeid, så du trenger å etablere dette i tankene dine.

Når du setter deg ned på arbeidsplassen må du sette til side alle andre tanker. La folk i huset vite at du er ikke er tilgjengelig for diskusjoner før arbeidsdagen din er ferdig.

5. Hold deg til en tidsplan

Tips for å Lykkes med å Jobbe HjemmefraNår du jobber hjemme må du legge inn et visst antall timer for å fullføre jobben, men det er ikke noen som ser følger med på om du leverer de timene du lovet. Derfor må du være disiplinert og sørge for at du starter og slutter ditt daglige virke på tidene du har planlagt. Ellers kan du komme inn i dårlige vaner som å slutte tidligere eller ta lange pauser, noe som kan føre til at du ikke får gjort det du skal og kan gi deg trøbbel med sjefen din.

6. Lag rutiner

For å gjøre jobben hjemmefra til en suksess må du ha en vanlig rutine akkurat som du har på kontoret. Begynn og slutt dagen din på en bestemt tid. Sett av tid til lunsj og ta en eller to pauser i løpet av dagen. Du kan bruke disse pausene til å slappe av, ta deg av ting i huset eller ta deg en tur ut for å utføre ærend. Bare sørg for å ta dem med jevne mellomrom slik at det blir en vane å jobbe etter en fastsatt tidsplan du har bestemt.

7. Sørg for at sjefen kan nå deg

Hvis du ønsker å være i stand til å fortsette å jobbe hjemmefra, må sjefen din vite at du gjør jobben din som avtalt og han eller hun vil bli mistenksom hvis du ikke er å få tak i. Sørg for at sjefen din kan få tak i deg uansett hvor du er. Hvis du vet at du ikke kommer til å være tilgjengelig på grunn av en arbeidsrelatert oppgave eller en personlig avtale, fortell sjefen din om det på forhånd. Sjekk også inn med sjefen din på tidspunkt dere to har avtalt for å holde kontakten.

8. Sett mål og nå dem

Hvis du vil fortsette å nyte friheten av å jobbe hjemmefra, må du produsere for din arbeidsgiver. Det er ikke alltid lett når du ikke har motivasjonen man får av å jobbe sammen med andre. Som et resultat er det viktig å sette opp mål for deg selv hver dag. Bestem hva du trenger å gjøre når arbeidsdagen begynner og merk av elementer når de er utført. Du må også jobbe hardt for å opprettholde høy nøyaktighet og god kvalitet på arbeidet ditt. Du må forsøke å utføre arbeidet akkurat som du gjorde på kontoret, selv om du ikke er på arbeidsplassen. Bruk videokommunikasjon for å snakke med kollegaer, men pass på at samtalene holder seg til jobb og ikke sklir ut og blir sosiale samtaler.

9. Ikke isoler deg

Du kan raskt bli misfornøyd med å jobbe hjemmefra hvis du ikke har kontakt med omverden. Pass på at du forlater huset regelmessig, spesielt hvis du jobber hjemmefra fem dager i uken og ikke trenger å besøke kunder eller komme innom kontoret for møter med jevne mellomrom. Gå en tur i pausene eller arbeid fra en kaffebar en ettermiddag bare for å komme ut av huset.

10. Ta vare på deg selv

Å jobbe på et kontor betyr masse stillesitting og det å jobbe hjemmefra gjøre deg enda mer stillesittende. Dette er tilfellet siden du ikke engang trenger å gå fra den parkerte bilen din inn på kontoret, eller gå til en bussholdeplass eller togstasjon for å pendle. Sørg for at du får regelmessig mosjon for å gjøre opp for den økte mengden av stillesitting som kommer med å jobbe hjemmefra. Ikke bare vil dette hjelpe deg å redusere risikoen for å legge på deg og andre helseproblemer, det vil også hjelpe deg med å redusere stress og øke energinivået.

Leave a Comment

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *